بازارکار رشته IT - نسخهی قابل چاپ |
بازارکار رشته IT - rezajam - 26 شهریور ۱۳۹۳ ۱۲:۰۹ ب.ظ
سلام. کسی می تونه در مورد بازارکار رشته فناوری اطلاعات کمکم کنه؟میشه روش حساب کرد واسه استخدام بانکی،اداره ای و.... |
بازارکار رشته IT - n a z a n i n - 31 شهریور ۱۳۹۳ ۱۲:۰۰ ب.ظ
رشته مهندسی فناوری اطلاعات : بازار کار و آینده آن۱۹ دیدگاه رشته مهندسی فناوری اطلاعات رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب میشود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل میکند که طی آن روشهای جمعآوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود. مطالعه، طراحی، ساخت، راهاندازی، نگهداری سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری، جمعآوری، سازماندهی، طبقهبندی و انتقال اطلاعات مهمترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال میکند. مهمترین توانمندی دانشآموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهرهبرداری بهموقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر بهویژه گرایش نرمافزار تشکیل میدهد. ورود رشته IT به مجموع رشتههای ارایه شده در دانشگاههای کشور به ابتدای سال ۱۳۸۰ و همزمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمیگردد. اما در سال ۱۳۸۱ بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات بهطور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. به گونهای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس بهطور همزمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. از آن پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده میشود و علیرغم نوپایی خود از طرفداران قابل توجهی برخوردار است. ماهیت رشته فناوری اطلاعات رشته IT در ایران ماهیتی میانرشتهای دارد. به این مفهوم که رشتهای خالص نیست و از تلفیق رشتههایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر بهویژه نرمافزار بهوجود آمده است. ماهیت میانرشتهای فناوری اطلاعات باعث شده است هماکنون دانشگاههای مختلفی چون تربیتمدرس، خواجهنصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکدههای فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاههای علمی–کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند. بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب میپردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمانها آشنا میکند و در پایان این دوره، اندکاندک وارد مباحث مدیریت پروژه میشود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایشهای عمدهای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستمهای چندرسانهای، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکههای کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایشها در دانشگاههای ایران ارایه میشود. در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راهحلهای مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی میپردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمیشود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریههای جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب میشود. دروس رشته فناوری اطلاعات مرور سرفصل دروس رشته فناوری اطلاعات نشان میدهد اجرای برخی اصول قانون اساسی در راستای سازماندهی اطلاعات، چگونگی بهرهبرداری کیفی از دادهها و یکپارچهسازی و انتقال سریع آنها از جمله محورهایی بوده که در تعیین دروس این رشته مدنظر قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، رشته IT نیز مانند بسیاری رشتههای دیگر دارای دروس پایه، اصلی، تخصصی و عمومی است. دروس پایه در مقطع کارشناسی معمولا شامل ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک و کارگاه عمومی است. دروس اصلی شامل ساختمانهای گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامهسازی، زبان ماشین و برنامهنویسی سیستم، ساختمان دادهها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامهسازی پیشرفته، سیستمهای عامل، پایگاه دادهها و طراحی الگوریتمهاست. همچنین مهندسی نرمافزار، شبکههای کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه دادهها، شیوه ارایه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی و آزمایشگاه سیستمعامل از دیگر دروس اصلی این رشته بهشمار میرود. در نهایت اینکه دروس تخصصی نیز به مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژههای IT، برنامهریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیطهای چندرسانهای، پروژه IT و کارآموزی تقسیم میشود. ارایه مفاهیم بر اساس دانش استاد اما مرور وضعیت کلی این رشته در دانشگاههای کشور نشان میدهد، هر چند دروس بهصورت یکپارچه و سراسری طراحی شدهاند، اما معمولا بر اساس توانمندیهای دانشگاه و میزان دانش استادان نسبت به حوزه مورد نظر ارایه میشوند که این قضیه میتواند موجب ایجاد چالشهایی در آینده شود. رشته IT در سایر کشورهای جهان با مفاد مختلفی ارایه میشود که بر اساس نیازهای آن جامعه طراحی شده است. اما در ایران IT معمولا بر اساس پارامترهایی چون قابلیتهای دانشکده، دانش استاد، تعداد اعضای هیات علمی و غیره به دانشجویان ارایه میشود. این مسئله سبب میشود محتوای رشته IT از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشد. نبود استادان حرفهای، متخصص و باتجربه از جمله ضعفهای آموزشی در این رشته محسوب میشود، زیرا با توجه به میانرشتهای بودن IT، تعداد استادانی که بهطور مستقیم در این رشته تحصیل کرده باشند بسیار انگشتشمار است. در این میان تعجیل دانشگاهها برای راهاندازی این رشته نیز خود باعث تشدید این مشکل میشود، زیرا اغلب مشاهده شده برخی دانشگاهها که در مناطق دوردست و محروم قرار دارند، در حالی که حتی نمیتوانند بهخوبی رشتههای قدیمی و جاافتاده در این حوزه را ارایه دهند، تدریس رشته IT به دانشجویان را آغاز میکنند فقدان منابع آموزشی مناسب شاید رشته فناوری اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشتههایی دانست که بهعلت فقدان منابع درسی و آموزشی مناسب بهشدت در فقر بهسر میبرد. این رشته در حالی در دانشگاههای کشور تدریس میشود که کتب درسی ارایه شده فاصله بسیار زیادی با مراجع روز دنیا دارند. کارشناسان معتقدند هرچند پویایی این رشته میتواند مانعی جهت تولید سریع منابع مناسب در حوزه مذکور باشد، اما باید در نظر گرفت که عمر آموزشی کتب رشته فناوری اطلاعات نیز بسیار کوتاه است، زیرا دانش روز دنیا در زمینه IT بهسرعت در حال تغییر و تکامل است. در این میان هرچند استفاده از منابع انگلیسی میتواند کمک بسیاری به دانشآموختگان این رشته کند، اما نباید فراموش کرد آموزش دانش انگلیسی هنوز در میان بسیاری از جوانان کشور ما عمومیت نیافته است و در ضمن تامین منابع انگلیسی مستلزم صرف هزینه فراوانی است و برای تمام متقاضیان مقدور نیست. بر اساس این گزارش تدریس برخی کتابهای قدیمی در دانشگاههای آیتی نیز در بسیاری مواقع باعث سردرگمی دانشجویان این رشته پس از فارغالتحصیلی میشود. در این زمینه میتوان به تدریس زبان برنامهنویسی پاسکال در برخی مراکز دانشگاهی اشاره کرد که سالهاست از رده خارج شده است. کما اینکه تدریس علوم جدید در قالب جزوههای آموزشی میتواند تا اندازهای به حل این مشکل کمک کند. توجه به نیازهای بازار کار یکی از مهمترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانشآموختگان است. در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در حال حاضر بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانکها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آنها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد. لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامههای وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایههای عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد. فارغ التحصیلان رشته IT در این حوزه ها می توانند فعالیت کنند: مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیاز جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسی طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات مطالعه و بررسی سیستم های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند سیستم های عامل و سیستم های بانک اطلاعاتی مطالعه و شناسائی شیوه های جدید برای اطلاع رسانی. رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب میشود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل میکند که طی آن روشهای جمعآوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود. مطالعه، طراحی، ساخت، راهاندازی، نگهداری سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری، جمعآوری، سازماندهی، طبقهبندی و انتقال اطلاعات مهمترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال میکند. مهمترین توانمندی دانشآموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهرهبرداری بهموقع از اطلاعات است. هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر بهویژه گرایش نرمافزار تشکیل میدهد. ورود رشته IT به مجموع رشتههای ارایه شده در دانشگاههای کشور به ابتدای سال ۱۳۸۰ و همزمان با اوج گرفتن مباحث مربوط به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی در ایران بازمیگردد. اما در سال ۱۳۸۱ بود که رشته مهندسی فناوری اطلاعات بهطور رسمی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد پذیرش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. به گونهای که رشته مهندسی فناوری اطلاعات در پایه لیسانس بهطور همزمان در سه دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر و شیراز تدریس شد. از آن پس تاکنون رشته IT در مقاطع تحصیلی مختلف و توسط دانشگاه دولتی و غیردولتی به متقاضیان یادگیری این علم آموزش داده میشود و علیرغم نوپایی خود از طرفداران قابل توجهی برخوردار است. ماهیت رشته فناوری اطلاعات رشته IT در ایران ماهیتی میانرشتهای دارد. به این مفهوم که رشتهای خالص نیست و از تلفیق رشتههایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر بهویژه نرمافزار بهوجود آمده است. ماهیت میانرشتهای فناوری اطلاعات باعث شده است هماکنون دانشگاههای مختلفی چون تربیتمدرس، خواجهنصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکدههای فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاههای علمی–کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند. بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب میپردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمانها آشنا میکند و در پایان این دوره، اندکاندک وارد مباحث مدیریت پروژه میشود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایشهای عمدهای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستمهای چندرسانهای، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکههای کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایشها در دانشگاههای ایران ارایه میشود. در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راهحلهای مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی میپردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمیشود، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریههای جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب میشود. دروس رشته فناوری اطلاعات مرور سرفصل دروس رشته فناوری اطلاعات نشان میدهد اجرای برخی اصول قانون اساسی در راستای سازماندهی اطلاعات، چگونگی بهرهبرداری کیفی از دادهها و یکپارچهسازی و انتقال سریع آنها از جمله محورهایی بوده که در تعیین دروس این رشته مدنظر قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، رشته IT نیز مانند بسیاری رشتههای دیگر دارای دروس پایه، اصلی، تخصصی و عمومی است. دروس پایه در مقطع کارشناسی معمولا شامل ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک و کارگاه عمومی است. دروس اصلی شامل ساختمانهای گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامهسازی، زبان ماشین و برنامهنویسی سیستم، ساختمان دادهها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامهسازی پیشرفته، سیستمهای عامل، پایگاه دادهها و طراحی الگوریتمهاست. همچنین مهندسی نرمافزار، شبکههای کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه دادهها، شیوه ارایه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی و آزمایشگاه سیستمعامل از دیگر دروس اصلی این رشته بهشمار میرود. در نهایت اینکه دروس تخصصی نیز به مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژههای IT، برنامهریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیطهای چندرسانهای، پروژه IT و کارآموزی تقسیم میشود. ارایه مفاهیم بر اساس دانش استاد اما مرور وضعیت کلی این رشته در دانشگاههای کشور نشان میدهد، هر چند دروس بهصورت یکپارچه و سراسری طراحی شدهاند، اما معمولا بر اساس توانمندیهای دانشگاه و میزان دانش استادان نسبت به حوزه مورد نظر ارایه میشوند که این قضیه میتواند موجب ایجاد چالشهایی در آینده شود. رشته IT در سایر کشورهای جهان با مفاد مختلفی ارایه میشود که بر اساس نیازهای آن جامعه طراحی شده است. اما در ایران IT معمولا بر اساس پارامترهایی چون قابلیتهای دانشکده، دانش استاد، تعداد اعضای هیات علمی و غیره به دانشجویان ارایه میشود. این مسئله سبب میشود محتوای رشته IT از دانشگاهی به دانشگاه دیگر تفاوت داشته باشد. نبود استادان حرفهای، متخصص و باتجربه از جمله ضعفهای آموزشی در این رشته محسوب میشود، زیرا با توجه به میانرشتهای بودن IT، تعداد استادانی که بهطور مستقیم در این رشته تحصیل کرده باشند بسیار انگشتشمار است. در این میان تعجیل دانشگاهها برای راهاندازی این رشته نیز خود باعث تشدید این مشکل میشود، زیرا اغلب مشاهده شده برخی دانشگاهها که در مناطق دوردست و محروم قرار دارند، در حالی که حتی نمیتوانند بهخوبی رشتههای قدیمی و جاافتاده در این حوزه را ارایه دهند، تدریس رشته IT به دانشجویان را آغاز میکنند فقدان منابع آموزشی مناسب شاید رشته فناوری اطلاعات را بتوان از جمله معدود رشتههایی دانست که بهعلت فقدان منابع درسی و آموزشی مناسب بهشدت در فقر بهسر میبرد. این رشته در حالی در دانشگاههای کشور تدریس میشود که کتب درسی ارایه شده فاصله بسیار زیادی با مراجع روز دنیا دارند. کارشناسان معتقدند هرچند پویایی این رشته میتواند مانعی جهت تولید سریع منابع مناسب در حوزه مذکور باشد، اما باید در نظر گرفت که عمر آموزشی کتب رشته فناوری اطلاعات نیز بسیار کوتاه است، زیرا دانش روز دنیا در زمینه IT بهسرعت در حال تغییر و تکامل است. در این میان هرچند استفاده از منابع انگلیسی میتواند کمک بسیاری به دانشآموختگان این رشته کند، اما نباید فراموش کرد آموزش دانش انگلیسی هنوز در میان بسیاری از جوانان کشور ما عمومیت نیافته است و در ضمن تامین منابع انگلیسی مستلزم صرف هزینه فراوانی است و برای تمام متقاضیان مقدور نیست. بر اساس این گزارش تدریس برخی کتابهای قدیمی در دانشگاههای آیتی نیز در بسیاری مواقع باعث سردرگمی دانشجویان این رشته پس از فارغالتحصیلی میشود. در این زمینه میتوان به تدریس زبان برنامهنویسی پاسکال در برخی مراکز دانشگاهی اشاره کرد که سالهاست از رده خارج شده است. کما اینکه تدریس علوم جدید در قالب جزوههای آموزشی میتواند تا اندازهای به حل این مشکل کمک کند. توجه به نیازهای بازار کار یکی از مهمترین عوامل جذب نیرو در بازار کار توجه به نیازهای جامعه هنگام تربیت دانشآموختگان است. در مورد نیاز فعلی بازار کار ایران در حال حاضر بیش از هر چیز به تکنسین فناوری اطلاعات نیاز دارد که این امر مستلزم تحصیل در پایه کاردانی است، زیرا امروزه بسیاری از مراکز نظیر مدارس، بانکها و غیره به سیستم کامپیوتر مجهز هستند و به افرادی نیازمندند که قادر به نگهداری و پشتیبانی از آنها باشد و این اقدام نه به مهندس احتیاج دارد و نه فرد دیپلمه توانایی انجام این کار را دارد. لذا با توجه به رشد فناوری اطلاعات در کشور، زمانی به مهندس IT احتیاج خواهیم داشت که برنامههای وسیع و مدیریتی در این حوزه داشته باشیم و IT تا لایههای عمقی جامعه نیز پیش رفته باشد. فارغ التحصیلان رشته IT در این حوزه ها می توانند فعالیت کنند: مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیازجمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعاتایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسیطراحی و پیاده سازی شبکه های محلیمطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعاتمطالعه و بررسی سیستم های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند سیستم های عامل و سیستم های بانک اطلاعاتیمطالعه و شناسائی شیوه های جدید برای اطلاع رسانی. پردرآمدترین مشاغل IT کدامند؟ پرطرفدارترین مشاغل و بالاترین درآمد آیتی فناوری اطلاعات به عنوان یک صنعت نوظهور و البته پررونق در سالهای اخیر به تدریج به یکی از ماشینهای استخدامی بازار کار و اشتغال تبدیل شده است. تجارتهای مختلف وابسته به این صنعت هم سهم قابل توجهی از جذب نیروی کار را در سالهای اخیر به خودشان اختصاص داده اند. تمایل افراد به تحصیل در رشتههای تخصصی مرتبط با این صنعت و به دنبال آن افزایش چشمگیر تعداد فارغ التحصیلان این رشتهها نشان از رونق بازار کار در صنعت آیتی دارد. به اینترتیب است که حتی رکود و بحران اقتصادی اخیر هم نتوانست چندان فشاری را بر این صنعت تحمیل کند تا آیتی به عنوان اولین صنعت رو به بهبود و نجات از این بحران در جهان مطرح شود. این روند گویا آنقدر امیدوار کننده است که میتواند نوید اتفاقات خوب آینده را در این حوزه بدهد. براساس پیشبینیهای صورت گرفته توسط موسساتی همچون گارتنر در سال ۲۰۰۹، متخصصان فناوری که دنبال فرصت شغلی جدید هستند، باید توجه داشته باشند که در سال ۲۰۱۰ وضعیت اشتغالزایی در صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات بهبود یافته و نرخ بیکاری در این حوزه نسبت به سال قبل کمتر شده است. وضعیت موجود در سال ۲۰۱۰ نشان داد که این پیشبینیها کاملا درست بوده است؛ چرا که در سال جاری میلادی شاهد کاهش اخراج کارمندان از شرکتهای بزرگ و افزایش اشتغالزایی در زمینه آی سی تی بودیم و کارشناسان بر پایه یک بررسی جدید اعلام کردند که در این صنعت، به مهارت سیستمهای مجازیسازی، فناوریهای مبتنی بر اینترنت، امنیت شبکه و مهارت سیستمهای رایانه ای اجتماعی بیش از دیگر مهارتها نیاز است و افرادی که تخصصهای یاد شده را دارند، سریعتر جذب شرکتها و سازمانهای مربوطه میشوند. با وجود اینکه صنعت جهانی آی تی شاهد کاهش اثرات ناشی از بحران اقتصادی است، اما این روند تضمینی بر اشتغالزایی کلیه متخصصان این صنعت محسوب نمیشود. براساس بررسیهای انجام شده ۱۰ عنوان شغلی که در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات در سال ۲۰۱۰ به عنوان برترین مشاغل شغلی محسوب میشدند و بیشترین نیاز برای آنها احساس میشود که عبارتند از: متخصص امینت، مدیریت سیستمهای مجازی، مدیریت ابزار، مهندس شبکه، متخصص سیستمهای باز، مدیر پشتیبانی خدمات، مدیریت سیستمهای ذخیرهسازی اطلاعات پزشکی، متخصص منابع، مدیر فهرست کردن خدمات و مهندس فرآیند بازرگانی. اما در میان این مشاغل برتر، لیست پردرآمدترین مشاغل آیتی بیشتر از برترین شغلهای حوزه آیتی خودنمایی میکند. براساس بررسیها و آمارهای ارائه شده توسط Tech Republice میتوان با بیست شغل پردرآمد کارمندان و شاغلان بخشهای آیتی آشنا شد. در این لیست، میتوان نام ده شغل پر درآمد را دید که در میان برترین مشاغل آیتی سال ۲۰۱۰ نیز دیده شدهاند. |
بازارکار رشته IT - wskf - 01 دى ۱۳۹۳ ۱۱:۰۳ ب.ظ
سلام دوستان من نمیدونستم این سوال رو کجا مطرح کنم. مجبور شدم و اینجا پرسیدم. کسی میدونه فرق RFID با بارکد خوان چیه؟ چیزی که ما توی فروشگاه ها داریم کدومشه؟اینکه ما میخواهیم از فروشگاه خارج شویم یا وارد فروشگاه شویم گهگاهی صدای بوق مانند به گوش میرسه این وجو RFIDدر اون فروشگاهه؟ میدونید RFID از چ سالی وارد ایران شده؟ |
RE: بازارکار رشته IT - kingmax - 02 دى ۱۳۹۳ ۰۸:۳۵ ب.ظ
(۰۱ دى ۱۳۹۳ ۱۱:۰۳ ب.ظ)wskf نوشته شده توسط: سلام دوستاناطلاعاتم کامل نیست ولی خوب اینی توی فروشگاه ها هست که بخواهی جنسی را ببری بیرون بوق میزنه RFID هست یه وسیله کوچیک اندازه دکمه هست و حتی اگه جنسی را جایی بفرستی از یه راهی هست که من نمیدونم میتونی بفهمی کجاست یه جورایی مثل جی پی اس بارکدم که متن،عدد و هر چیزی را تبدل به شکل خاصی میکنه که با بارکد خوان میشه بازخوانیش کرد |