18 اردیبهشت 1391, 04:19 ب.ظ
برای طراحی یه صفحه وب ، طراح صفحات وب باید پارامترهای مختلفی رو مد نظر داشته باشه و زمانی میتونه ادعا کنه که یه صفحه وب یا بطور جامع تر یه وب سایت خوب و استاندارد طراحی کرده که جنبه های مختلف مثل کارآیی و زیبایی و بهینه بودن برای موتور های جستجو و استانداردهای اولیه و اساسی لازم برای طراحی وب رو رعایت کرده باشه.
معمولاًً مواردی رو که ذکر کردم تعداد زیادی از پارامترها رو در برمیگیره که گاهاً طراح ممکنه بعضی رو فراموش کنه یا حتی با تاثیرگذار بودن بعضی آشنا نباشه.
چند وقت پیش مطلبی رو توی یه فایل pdf که درباره استاندارهای طراحی مطالبی رو مطرح کرده بود و عنوان ترجمه و تالیف هم روی فایل بود خوندم.به نظرم مطالب بسیار خوب و تقریباً جامع و کاملی رو درباره مسائلی که مطرح کردم بیان کرده بود.منم با اجازه مولف و مترجم متن آقای وحید قربانی مطلب رو برای استفاده شما دوستان اینجا قرار میدم. البته مطلب نسبتاً طولانیه و من سعی میکنم اون رو در چندین پست آماده کنم واینجا قرار بدم.
در واقع طراح وب میتونه از این مطلب به عنوان یه check list ضمن طراحی خودش استفاده کنه.
===============================================================================
موارد مربوط به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
1 - آیا صفحه شما حاوی اطلاعات مناسب است ؟
یکی از مواردی که باید مد نظر داشته باشید محتوای سایت شماست. گاها افراد میخواهند در گوگل بالاترین رتبه را داشته باشند ولی سایت آنها حاوی هیچ محتوایی نیست. محتوای با کیفیت برای سایت خود فراهم کنید.
2 - آیا کلمات کلیدی مناسب را برای متن خود انتخاب کرده اید ؟
یافتن کلمات کلیدی مناسب برای نوشتن مطلب اهمیت فراوانی دارد. کلمات کلیدی مناسب را میتوانید با استفاده از ابزارهای همچون adwords keyword tool انتخاب کنید.
3 - آیا در هنگام کد نویسی صفحه از کدنویسی semantic استفاده کرده اید ؟
در کدنویسی HTML باید همیشه تگها را به شکل درست به کار ببرید. تیترها را داخل تگهای H1 تا H6 قرار داده و هر بخشی را در تگ مربوط به خود قرار دهید. از این طریق موتورهای جستجو درک بهتری از محتوای صفحه خواهند داشت.
4 - آیا محتوای صفحات و تکنیکهایی که به کار گرفته اید، منطقیاند؟
گاهاً طراحان سعی میکنند مطالبی را در صفحه بگنجانند که اصلا ربطی به موضوع اصلی مقاله ندارد.تنها هدفشان این است که کلمات کلیدی خاص را در صفحه جاسازی کنند. و یا کلمات کلیدی غیر مرتبط زیادی را در metatag ها قرار میدهند. موتورهای جستجو از شما باهوشترند! این ترفندها نیز از سوی آنها شناسایی میشود و سایت شما به خاطر تخلف جریمه خواهد شد و از لیست جستجو حذف
میشوید.
5 - آیا آدرس صفحه شما کاربر پسند است ؟
یکی از موارد مهم این است که باید آدرس صفحات را کاربر پسند تنظیم کنید. آدرسها باید ساده و قابل حفظ کردن و همچنین کوتاه باشد. از به کار گیری آدرسهای طولانی و مملو از پارامتر پرهیز کنید ؟
6 - تیتر صفحه شما به درستی انتخاب شده است ؟
تیتر صفحه که در داخل تگ title قرار میگیرد بسیار مهم است. متن داخل این تگ باید به درستی انتخاب شود زیرا بیشتری تاثیر را در فهرست شدن صفحه شما در موتورهای جستجو دارد.
7 - آیا کلمات کلیدی را داخل keyword metatag قرار داده اید ؟
قرار دادن کلمات کلیدی داخل متاتگ keyword از دید گوگل ارزش چندانی ندارد و این موتور جستجو اهمیتی به این متاتگ نمیدهد ولی موتورهای جستجوی دیگر به این بخش توجه نشان میدهند. محتوای این متاتگ را کوتاه و مرتبط با محتوای صفحه تنظیم کنید. از قرار دادن یک متاتگ ثابت برای همه صفحات به شدت پرهیز کنید.
8 - آیا برای مطالب خود description metatag در نظر گرفته اید ؟
این متاتگ نیز در بالا رفتن موقعیت سایت شما در صفحه نتایج تاثیر چندانی ندارد و تنها متن داخل این متاتگ در صفحه نتایج به عنوان توضیح در زیر لینک صفحه شما قرار میگیرد. اگر این متن را به درستی تنظیم کنید، شانس بیشتری دارید که کاربران بر روی لینک شما کلیک کنند و وارد سایت شما شوند.
9 - آیا کلمات کلیدی را در آدرس صفحه قرار داده اید ؟
کلمات کلیدی داخل آدرس صفحه از دید موتورهای جستجو با اهمیت است. سعی کنید کلمات کلیدی متن را داخل آدرس صفحه نیز قرار دهید. البته تا جایی که امکان دارد از وارد کردن کلمات کلیدی فارسی در آدرس صفحه پرهیز کنید زیرا این آدرس تبدیل به کد شده و آدرس صفحه شما را بسیار طولانی میکند.
10 - آیا کلمات کلیدی مورد نظر را در متن صفحه تکرار کرده اید ؟
یکی از موارد مهم در بالا بردن ارزش یک صفحه برای یک کلمه کلیدی خاص، تکرار کردن آن کلمه در صفحه است. البته در تکرار کلمه باید احتیاط به خرج دهید و کلمه مورد نظر را تنها چند بار تکرار کنید. تکرار بیش از حد یک کلمه از دید موتورهای جستجو spam به حساب خواهد آمد.
11 - آیا بخش navigation سایت خود را به درستی طراحی کرده اید ؟
بخش navigation اهمیت بسیار زیادی دارد. موتورهای جستجو از طریق این بخش میتوانند صفحات داخلی سایت شما بیابند. اگر در طراحی این بخش از JavaScript استفاده کرده باشید و این استفاده به شکلی باشد که در نبود جاوا اسکریپت نشود از این بخش استفاده کرد، موتورهای جستجو در فهرست کردن محتوای سایت شما با مشکل جدی مواجه خواهند شد. این بخش را ساده و مرتبط نگاه دارید.
12 - آیا به مطالب داخل سایت خود لینک داده اید ؟
یکی از مواردی که به فهرست شدن سریعتر سایت شما کمک میکند، لینک دادن از داخل یک مطلب به مطلب مرتبط دیگر است. این کار به موتورهای جستجو کمک میکند تا مطالب مرتبط به هم را در سایت شما بهتر بیابند و شانس شما برای فهرست شدن صفحه مورد نظرتان بالا میرود. سعی کنید به مطالب مرتبط در سایت خود لینک دهید.
13 - آیا متن داخل لینکهای شما مناسب است ؟
متن داخل لینکهای شما باید مفهوم باشد. از به کاربردن عباراتی همچون اینجا کلیک کنید و یا این مقاله را بخوانید پرهیز کنید و به جای آن تیتر مقاله را داخل تگ لینک قرار دهید. به این شکل به گوگل کمک میکنید تا درک بهتری از صفحه مقصد به دست بیاورد.
14 - آیا تصاویر داخل صفحه شما alt دارد؟
موتورهای جستجو نمیتوانند متن داخل تصاویر را ببینند و یا تصاویر را درک کنند. این متن alt است که اطلاعات مربوط به تصویر را در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد. متن داخل این خصوصیت را به درستی و با دقت بنویسید تا موقعیت بهتری در موتورهای جستجو به دست آورید.
15 - آیا برای سایت خود sitemap ساخته اید ؟
سایتمپ یا همان نقشه سایت به کاربران و موتورهای جستجو کمک میکند تا مطالب مورد نظرشان را به آسانی بیابند و ساختار سایت شما را به شکل بهتری درک کنند. از این رو داشتن این بخش در سایت اهمیت ویژه ای دارد.
16 - آیا برای سایت خود XML Sitemap ساخته اید؟
این فایل یک فایل متنی با فرمت XML است که آدرس کلیه صفحات شما و میزان به روزشدنشان را شامل میشود. این پروتکل نخست توسط گوگل ارائه شد و سپس توسط یاهو و مایکروسافت نیز استفاد شد. ابزارهای زیادی وجود دارند که این بخش را برای سایت شما میسازند. پس از ساخت این بخش باید آن را به موتورهای جستجو معرفی کنید.
17- آیا از فایل robots.txt استفاده میکنید ؟
این فایل به موتورهای جستجو میگوید که اجازه دسترسی به کدام قسمت از سایت را دارند. با استفاده از این فایل میتوانید برای موتورهای جستجو تعیین کنید که حق دسترسی و فهرست کردن چه مطالبی را ندارند. با استفاده از این فایل میتوانید از فهرستشدن مطالب بی محتوا و بدون استفاده خود جلوگیری کنید.
18- تعداد لینکهای سایت خود را زیر 200 لینک نگه داشته اید ؟
گوگل پیشنهاد کرده بود که لینکهای خروجی از یک صفحه را زیر 100 لینک نگه دارید ولی اکنون میتوان تا 200 لینک را در یک صفحه داشت. مقدار بیش از این ممکن است ارزش صفحه شما را کاهش دهد.
19 - برای سایت خود لینک جمع آوری کرده اید ؟
هر چقدر لینکهایی که به سایت شما داده میشود بیشتر باشد از دید گوگل شما سایت ارزشمندتری دارید. تا جایی که میتوانید سعی کنید از سایتهای دیگر لینک به دست آورید و به سایت خود لینک دهید. اینکار ارزش سایت شما را نزد گوگل افزایش میدهد.
20 - لینکهای شکسته سایت خود را کنترل کرده اید ؟
گاها بعد از تغییر آدرس صفحه شما، همچنان از دیگر سایتها به صفحه قبلی لینک داده شده است.اینکار باعث دریافت یک پیغام خطای 404 میشود. اگر آدرس صفحه ای را تغییر میدهید، حتما آدرس قبلی را به آدرس جدید redirect کنید.
معمولاًً مواردی رو که ذکر کردم تعداد زیادی از پارامترها رو در برمیگیره که گاهاً طراح ممکنه بعضی رو فراموش کنه یا حتی با تاثیرگذار بودن بعضی آشنا نباشه.
چند وقت پیش مطلبی رو توی یه فایل pdf که درباره استاندارهای طراحی مطالبی رو مطرح کرده بود و عنوان ترجمه و تالیف هم روی فایل بود خوندم.به نظرم مطالب بسیار خوب و تقریباً جامع و کاملی رو درباره مسائلی که مطرح کردم بیان کرده بود.منم با اجازه مولف و مترجم متن آقای وحید قربانی مطلب رو برای استفاده شما دوستان اینجا قرار میدم. البته مطلب نسبتاً طولانیه و من سعی میکنم اون رو در چندین پست آماده کنم واینجا قرار بدم.
در واقع طراح وب میتونه از این مطلب به عنوان یه check list ضمن طراحی خودش استفاده کنه.
===============================================================================
موارد مربوط به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
1 - آیا صفحه شما حاوی اطلاعات مناسب است ؟
یکی از مواردی که باید مد نظر داشته باشید محتوای سایت شماست. گاها افراد میخواهند در گوگل بالاترین رتبه را داشته باشند ولی سایت آنها حاوی هیچ محتوایی نیست. محتوای با کیفیت برای سایت خود فراهم کنید.
2 - آیا کلمات کلیدی مناسب را برای متن خود انتخاب کرده اید ؟
یافتن کلمات کلیدی مناسب برای نوشتن مطلب اهمیت فراوانی دارد. کلمات کلیدی مناسب را میتوانید با استفاده از ابزارهای همچون adwords keyword tool انتخاب کنید.
3 - آیا در هنگام کد نویسی صفحه از کدنویسی semantic استفاده کرده اید ؟
در کدنویسی HTML باید همیشه تگها را به شکل درست به کار ببرید. تیترها را داخل تگهای H1 تا H6 قرار داده و هر بخشی را در تگ مربوط به خود قرار دهید. از این طریق موتورهای جستجو درک بهتری از محتوای صفحه خواهند داشت.
4 - آیا محتوای صفحات و تکنیکهایی که به کار گرفته اید، منطقیاند؟
گاهاً طراحان سعی میکنند مطالبی را در صفحه بگنجانند که اصلا ربطی به موضوع اصلی مقاله ندارد.تنها هدفشان این است که کلمات کلیدی خاص را در صفحه جاسازی کنند. و یا کلمات کلیدی غیر مرتبط زیادی را در metatag ها قرار میدهند. موتورهای جستجو از شما باهوشترند! این ترفندها نیز از سوی آنها شناسایی میشود و سایت شما به خاطر تخلف جریمه خواهد شد و از لیست جستجو حذف
میشوید.
5 - آیا آدرس صفحه شما کاربر پسند است ؟
یکی از موارد مهم این است که باید آدرس صفحات را کاربر پسند تنظیم کنید. آدرسها باید ساده و قابل حفظ کردن و همچنین کوتاه باشد. از به کار گیری آدرسهای طولانی و مملو از پارامتر پرهیز کنید ؟
6 - تیتر صفحه شما به درستی انتخاب شده است ؟
تیتر صفحه که در داخل تگ title قرار میگیرد بسیار مهم است. متن داخل این تگ باید به درستی انتخاب شود زیرا بیشتری تاثیر را در فهرست شدن صفحه شما در موتورهای جستجو دارد.
7 - آیا کلمات کلیدی را داخل keyword metatag قرار داده اید ؟
قرار دادن کلمات کلیدی داخل متاتگ keyword از دید گوگل ارزش چندانی ندارد و این موتور جستجو اهمیتی به این متاتگ نمیدهد ولی موتورهای جستجوی دیگر به این بخش توجه نشان میدهند. محتوای این متاتگ را کوتاه و مرتبط با محتوای صفحه تنظیم کنید. از قرار دادن یک متاتگ ثابت برای همه صفحات به شدت پرهیز کنید.
8 - آیا برای مطالب خود description metatag در نظر گرفته اید ؟
این متاتگ نیز در بالا رفتن موقعیت سایت شما در صفحه نتایج تاثیر چندانی ندارد و تنها متن داخل این متاتگ در صفحه نتایج به عنوان توضیح در زیر لینک صفحه شما قرار میگیرد. اگر این متن را به درستی تنظیم کنید، شانس بیشتری دارید که کاربران بر روی لینک شما کلیک کنند و وارد سایت شما شوند.
9 - آیا کلمات کلیدی را در آدرس صفحه قرار داده اید ؟
کلمات کلیدی داخل آدرس صفحه از دید موتورهای جستجو با اهمیت است. سعی کنید کلمات کلیدی متن را داخل آدرس صفحه نیز قرار دهید. البته تا جایی که امکان دارد از وارد کردن کلمات کلیدی فارسی در آدرس صفحه پرهیز کنید زیرا این آدرس تبدیل به کد شده و آدرس صفحه شما را بسیار طولانی میکند.
10 - آیا کلمات کلیدی مورد نظر را در متن صفحه تکرار کرده اید ؟
یکی از موارد مهم در بالا بردن ارزش یک صفحه برای یک کلمه کلیدی خاص، تکرار کردن آن کلمه در صفحه است. البته در تکرار کلمه باید احتیاط به خرج دهید و کلمه مورد نظر را تنها چند بار تکرار کنید. تکرار بیش از حد یک کلمه از دید موتورهای جستجو spam به حساب خواهد آمد.
11 - آیا بخش navigation سایت خود را به درستی طراحی کرده اید ؟
بخش navigation اهمیت بسیار زیادی دارد. موتورهای جستجو از طریق این بخش میتوانند صفحات داخلی سایت شما بیابند. اگر در طراحی این بخش از JavaScript استفاده کرده باشید و این استفاده به شکلی باشد که در نبود جاوا اسکریپت نشود از این بخش استفاده کرد، موتورهای جستجو در فهرست کردن محتوای سایت شما با مشکل جدی مواجه خواهند شد. این بخش را ساده و مرتبط نگاه دارید.
12 - آیا به مطالب داخل سایت خود لینک داده اید ؟
یکی از مواردی که به فهرست شدن سریعتر سایت شما کمک میکند، لینک دادن از داخل یک مطلب به مطلب مرتبط دیگر است. این کار به موتورهای جستجو کمک میکند تا مطالب مرتبط به هم را در سایت شما بهتر بیابند و شانس شما برای فهرست شدن صفحه مورد نظرتان بالا میرود. سعی کنید به مطالب مرتبط در سایت خود لینک دهید.
13 - آیا متن داخل لینکهای شما مناسب است ؟
متن داخل لینکهای شما باید مفهوم باشد. از به کاربردن عباراتی همچون اینجا کلیک کنید و یا این مقاله را بخوانید پرهیز کنید و به جای آن تیتر مقاله را داخل تگ لینک قرار دهید. به این شکل به گوگل کمک میکنید تا درک بهتری از صفحه مقصد به دست بیاورد.
14 - آیا تصاویر داخل صفحه شما alt دارد؟
موتورهای جستجو نمیتوانند متن داخل تصاویر را ببینند و یا تصاویر را درک کنند. این متن alt است که اطلاعات مربوط به تصویر را در اختیار موتورهای جستجو قرار میدهد. متن داخل این خصوصیت را به درستی و با دقت بنویسید تا موقعیت بهتری در موتورهای جستجو به دست آورید.
15 - آیا برای سایت خود sitemap ساخته اید ؟
سایتمپ یا همان نقشه سایت به کاربران و موتورهای جستجو کمک میکند تا مطالب مورد نظرشان را به آسانی بیابند و ساختار سایت شما را به شکل بهتری درک کنند. از این رو داشتن این بخش در سایت اهمیت ویژه ای دارد.
16 - آیا برای سایت خود XML Sitemap ساخته اید؟
این فایل یک فایل متنی با فرمت XML است که آدرس کلیه صفحات شما و میزان به روزشدنشان را شامل میشود. این پروتکل نخست توسط گوگل ارائه شد و سپس توسط یاهو و مایکروسافت نیز استفاد شد. ابزارهای زیادی وجود دارند که این بخش را برای سایت شما میسازند. پس از ساخت این بخش باید آن را به موتورهای جستجو معرفی کنید.
17- آیا از فایل robots.txt استفاده میکنید ؟
این فایل به موتورهای جستجو میگوید که اجازه دسترسی به کدام قسمت از سایت را دارند. با استفاده از این فایل میتوانید برای موتورهای جستجو تعیین کنید که حق دسترسی و فهرست کردن چه مطالبی را ندارند. با استفاده از این فایل میتوانید از فهرستشدن مطالب بی محتوا و بدون استفاده خود جلوگیری کنید.
18- تعداد لینکهای سایت خود را زیر 200 لینک نگه داشته اید ؟
گوگل پیشنهاد کرده بود که لینکهای خروجی از یک صفحه را زیر 100 لینک نگه دارید ولی اکنون میتوان تا 200 لینک را در یک صفحه داشت. مقدار بیش از این ممکن است ارزش صفحه شما را کاهش دهد.
19 - برای سایت خود لینک جمع آوری کرده اید ؟
هر چقدر لینکهایی که به سایت شما داده میشود بیشتر باشد از دید گوگل شما سایت ارزشمندتری دارید. تا جایی که میتوانید سعی کنید از سایتهای دیگر لینک به دست آورید و به سایت خود لینک دهید. اینکار ارزش سایت شما را نزد گوگل افزایش میدهد.
20 - لینکهای شکسته سایت خود را کنترل کرده اید ؟
گاها بعد از تغییر آدرس صفحه شما، همچنان از دیگر سایتها به صفحه قبلی لینک داده شده است.اینکار باعث دریافت یک پیغام خطای 404 میشود. اگر آدرس صفحه ای را تغییر میدهید، حتما آدرس قبلی را به آدرس جدید redirect کنید.