تالار گفتمان مانشت

نسخه‌ی کامل: تجربیات رتبه ۳ کنکور نرم افزار سال ۹۰ در انتخاب منابع
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دروس تخصصی نرم افزار
کامپایلر‌: کتاب مرجع برا این درس کتاب "ای هو" است که کتاب کامل و جامعی هستش، اما به نظر من برا کنکور مناسب نیست، چون که مطالب به صورت کلی توضیح داده شدن. پوران پژوهش کتابی رو برا این درس داره که برا کنکور مفیده(سایر انتشارات برای این درس کتابهایی رو دارن که من نخوندمشون). اما این کتاب دو تا مشکل خیلی بزرگ داره‌: سوالات کنکور به روش سریع و کنکوری و مفهومی حل نشدن، مثلا تست‌ها رو طوری حل کرده که اگه شخص بخواد همون روش رو در کنکور دنبال کنه وقت خیلی خیلی زیادی رو به هدر میده(تقریبا ناممکن)، در صورتی که با یک نکته-ی ساده میشه اون سوال رو حل کرد. مشکل دوم این کتاب اینه که در حل تست‌ها غلط زیاد داره.
به همین خاطر من توصیه میکنم کتابهای سایر انتشارات رو نگاه کنین اگه این دو مشکل رو نداشتن از اونا استفاده کنین.
طراحی اگوریتم‌: درس طراحی الگوریتم دو منبع معروف داره‌: CLRS و نیپولیتان
کتاب های تستی هم که نوشته میشن، معمولا خلاصه-ی کتاب آقای نیپولیتان هستن(پوران پژوهش، گسترش علوم پایه، راهیان ارشد)، که تفاوت خیلی کمی با همدیگه دارن. به نظر من انتخاب هر دوی این کتابها میتونه انتخاب خوبی باشه، یعنی هم CLRS و هم نیپولیتان. که اول کتاب آقای نیپولیتان خونده بشه، چون این کتاب نسبت به کتاب CLRS ساده تره و خوندن اون در ابتدا تو ایجاد ذهنیت برای این درس خیلی میتونه خوب باشه. بعد هم کتاب CLRS رو بخونین. این کتاب، کتاب خیلی کاملی هستش که تمام مسائل رو به طور کاملا مفهومی شرح میده که بخش گراف در این کتاب خیلی بخش مهمی هست که قسمت عمده-ی سوالات کنکور رو به خودش اختصاص میده. از نظر حجم، این کتاب زیاده و شاید وقت نکنین که کل این کتاب رو بخونین، اگه وقت ندارین کل این کتاب رو بخونین، چون وقت خیلی زیادی رو باید صرف کنین، فصل اول این کتاب رو بادقت(شاید لازم باشه چندبار این فصل و بخونین) بخونین که مبنای تمام مسائل این درس هستش، و همونطور که گفتم فصل مهم بعدی، فصل گراف‌ها هستن که سعی کنین حتما خونده بشه. نکته-ی مهمی که در این کتاب هست اینه که تمرین های این کتاب خیلی خیلی مهم هستن، و نکته‌ها در خود صورت تمرین‌ها موجودن و لازم نیست که شما تمرین رو حل کنین. یعنی صورت سوال تمرینات، خودشون نکتهای خیلی مهمی ور تو خودشون دارن.
در مورد کتابهای تست، من کتاب پوران پژوهش و گسترش علوم پایه این درس رو دیدم که تفاوت چندانی باهم ندارن، ولی دو فصل اول کتاب گسترش علوم پایه کاملتر از پوران پژوهش بود که فصل های مهمی هستن. اما یک اشتباه فاحش و خیلی مهمی در همین فصول در کتاب گسترش علوم پایه هستش که اگه فصل اول رو از CLRS خونده باشین به اون اشتباه پی خواهین برد. ولی در کل از اونجایی که این فصول مهم هستن و در این کتاب کاملتر نوشته شده-اند بهتر است از کتاب گسترش علوم پایه استفاده کنین.
توجه داشته باشین که تمرین تو این درس خیلی مهمه، یعنی حل مسائل مربوط به این درس.
طراحی و پیاده سازی زبانهای برنامه سازی: کتاب مرجع برای این درس کتاب آقای پرات هستش. شما باید یکی از ترجمه-های این کتاب رو پیدا کنین و بخونین(تا جایی که من اطلاع دارم دو ترجمه برا این کتاب هستش، یکی آقای دکتر راحتی و اون یکی هم جعفر نژاد قمی‌، با توجه سلیقه-ی خودتون یکی رو انتخاب کنین). از اونجاییکه این درس تمرین زیادی رو در مورد تست زدن لازم نداره، شما میتونین قسمت عمده-ی وقتی که برا این درس اختصاص دادین رو به مطالعه-ی کتاب مرجع بپردازین. تا جایی که من اطلاع دارم یک کتاب تست برای این درس وجود داره که متعلق به انتشارات گسترش علوم پایه هستش، البته جدیدا یک کتاب هزار نکته از همین انتشارات برای این درس چاپ شده که من اونو مطالعه نکردم.
پایگاه داده‌: من چون خودم رو این درس زیاد وقت نذاشتم‌، از کتابهای چاپ شده برا این درس اطلاع کافی ندارم. دو مرجع مهم برای این درس وجود داره: کتاب آقای رانکوهی و سی جی دیت(در مورد کتاب آقای سی جی دیت اطلاع ندارم).
شما میتونین کتاب تست انتشارات گسترش علوم پایه که برای این درس وجود داره-رو مطالعه کنین، چون خوندن کتاب آقای رانکوهی وقت زیادی رو احتیاج داره، شما میتونین نکته-های مهمی که تو این کتاب به صورت کاملا مشخص وجود داره-رو مطالعه کنین که میتونه خیلی براتون مفید باشه. اگه بحثی رو از کتاب تست متوجه نشدین، میتونین از کتاب آقای رانکوهی اون رو به صورت کامل مطالعه کنین.
من به شخصه تعریف کتاب آقای دیت رو خیلی شنیدم ولی متاسفانه اون رو مطالعه نکردم، حتما به اون کتاب هم مراجع کنین.

دروس مشترک
ساختمان داده‌: کتاب مرجع برا این درس کتاب آقای هورویتز هستش، که کتاب خیلی مهم و مفیدیه. چون سوالات این درس تو کنکور به صورت کاملا مفهومی هستن، به همین خاطر خوندن این کتاب خیلی کمکتون میکنه تا بتونین مسائل رو درک و حلشون کنین. دلیلشم اینه که در کتابهای تست معمولا الگوریتم‌ها به خوبی توضیح داده نمیشن، به همین خاطر کسی که از این کتابها استفاده میکنه، نمیتونه الگوریتم‌ها رو تغییر بده و از اونا برای حل مسائل مختلف استفاده کنه. به همین خاطر اگه وقت دارین من پیشنهاد میکنم که این کتاب رو حتما بخونین.
تقریبا تمام انتشارات کتاب تست برای این درس دارن، که من کتاب پوران پژوهش و گسترش علوم پایه-رو برا این درس خوندم. محتوای این کتابا چندان تفاوتی با همدیگه نداره، تفاوت عمده-ای که وجود داره تو حل تست-هاست که من حل پوران پژوهش رو ترجیح میدم(بهترین حالت اینه که حل رو از چندجا دنبال کنین).
اما مهمترین عامل تو این درس تمرین کردنه، که بعد خوندن متن درس باید مسئله حل کنین و رو تست-ها خوب فکر کنین و سریع رو جواب تست-ها نرین. جواب مسائل در ترکیب کردن الگوریتم های مختلفه که با تمرین کردن این تکنیک رو یاد میگیرین، و بعد از زدن چندتا تست ناامید نشین و با روحیه ادامه بدین چون روال این درس به همین ترتیبه.
معماری‌: من برای درس معماری کتاب مرجع مورس مانو رو خوندم، اما واقعیتی که هست، بجز چند بخش کوچیک تاثیر این کتاب رو احساس نکردم، کتاب پوران پژوهش کتابیه که این کتاب مرجع رو با دقت خلاصه کرده و فقط تاثیری که میتونه خوندن کتاب مرجع برای این درس داشته باشه، مدت زمان مانا بودن مطالب رو بالا میبره به خاطر اینکه یه مطلب رو خیلی طولانی‌تر توضیح میده(دقت کنین که کلمه بیشتر رو استفاده نکردم و منظورم دقیقا طولانی بود) و این باعث میشه مانایی مطالب بیشتر باشه.
من اگر خودم دوباره کنکور بدم کتاب مورس مانو رو نخواهم خوند، من دو کتاب تست پوران پژوهش و راهیان ارشد رو برا این درس کافی و خوب میدونم(کتاب گسترش علوم پایه رو مطالعه نکردم). این دو کتاب تست باید مکمل همدیگه باشن، چون هیچ یک به تنهایی کافی نیست. در آخر مطالعه که دارین تست‌ها رو حل میکنین‌، سعی کنین برای جواب به هر دو کتاب هم مراجعه کنین. به دو دلیل: یکی اینکه شاید توضیح یک کتاب بهتر و درستتر از اون یکی باشه و دیگری اینکه شاید پاسخ یکی از کتاب‌ها غلط باشه، هر کدوم منطقی بود اون رو به عنوان جواب انتخاب کنین.
تنها بحثی که تا سال 89 تو کنکور میومد و تو این کتابها و حتی در کتاب مورس مانو موجود نبود، بحث حافظه-ی نانو بود که خلا بزرگی در این کتابها بود. برای یاد گرفتن این بحث باید دنبال یه منبع دیگه باشین، که متاسفانه من اطلاعی از این منبع ندارم(شاید در کتاب آقای پترسون یا استالینگز وجود داشته باشه). اما در کل به جز یک مبحث، این دو کتاب تست، کتابهای خوبی برای این درس هستند.
مدار منطقی‌: من برای این درس کتاب مرجعی رو مطالعه نکردم و فقط کتاب تست پوران پژوهش رو مطالعه کردم که کتاب بسیار خوب وساده-ایست، فقط دقت داشته باشین بجز 2فصل آخر که احتمال طرح سوال از آنها پایینه، بقیه-ی کتاب را با دقت تمام مطالعه کنید(کل مباحث) و در قسمت تستهای هر فصل، مثلا فرض کنید 20تست در مورد جدول کارنو داشته باشه، اگر شما نخواستید تمامی تستها را بزنید از هر مبحث حتما چند تست رو بزنید، فقط دقت داشته باشین که سرعت در این درس خیلی مهم هستش. برای بالا بردن سرعت اول دقت خودتون رو افزایش بدین و بعد رو سرعت خودتون کار کنین. درس مدار منطقی درسیه که بیشتر تستها رو با حذف گزینه‌ها میشه زد، یعنی شما تفاوت بین گزینه‌ها رو پیدا کنین و با حل اون تفاوتها یکی یکی گزینه هارو حذف و به جواب درست برسین، فقط در این روش باید دقت بالایی داشته باشین چون کوچکترین اشتباه باعث میشه که گزینه-رو اشتباه انتخاب کنین. من کتاب گسترش علوم پایه رو هم برای این درس مطالعه کردم که به نظر من کتاب پوران خیلی بهتر و کاملتر هستش.
سیستم عامل‌: این درس جذاب که معمولا برای شروع مطالعه انتخاب خیلی خوبی هستش، سه منبع معتبر داره: استالینگز، تنن باوم و سیلبر شاتز. کتاب آقای سیلبر شاتز کتاب بسیار ساده-ای هستش و گیرایی مطالبت تو اون بالاست اما کتاب کاملی برا کنکور نیست. کتاب آقای تنن باوم یک کتاب کامل اما کلی برای این درس هست، و باز به نظر من کتاب خوبی برای کنکور نیست. بهترین مرجع از نظر شخصی من برای کنکور کتاب آقای استالینگز هست که کتاب بسیار خوب وکاملی نیز هستش که توسط دکتر پدارم ترجمه شده و ترجمه-ی خوبی داره. حتما کتاب آقای استالینگز رو مطالعه کنین و اگر احساس کردین مطالب مهمی وجود داره و لازمه که اونارو دوباره بخونین، اونارو دوباره و با دقت بیشتری بخونین. وقت گیر ترین فصل تو این کتاب فصل همزمانی هستش که با دقت و حوصله این فصل رو بخونین. فصل حافظه-ی مجازی تو این کتاب شاید خلاصه بیان شده و نیاز داره که شما از کتاب دیگه-ای این فصل رو بیشترمطالعه کنین، اگر کتاب سیلبرشاتز رو در دسترس داشتین، خوندن این فصل از این کتاب خالی از لطف نیست و آقای سیلبر با زبان بسیار ساده این فصل رو توضیح میدن و اگه این کتاب رو در دسترس ندارین میتونین از کتاب های تست و با کمی تمرین بیشتر این فصل رو به خوبی یاد بگیرین. کتاب های تست برای این درس وجود دارن که مهترین اونا تا جایی که من اطلاع دارم، کتاب آقای مقسمی(گسترش علوم پایه) و کتاب انتشارات پوران پژوهش هستش. من تعریف کتاب آقای مقسمی برای این درس رو شنیدم ولی کتاب ایشون رو مطالعه نکردم و کتاب تستی که برای این درس استفاده کردم، کتاب انتشارات پوران پژوهش بود. فقط یادتون باشه متن درس در کتاب های تست برای درس سیستم عامل هیچ وقت به کاملیه کتاب مرجع نیستش و قسمت تاثیر گذار کتاب های تست، حل تستهای کنکور هستش که باید با دقت و توضیحات باشه(مخصوصا با توجه به اینکه در کنکور سال 90 تستهای درس سیستم عامل حالت مفهومی پیدا کرده بودن).
اما جزوه-ی دکتر حقیقت جزوه-ی بسیار بسیار دقیق و زیبایی هستش، حتما حتما این جزوه-رو پیدا کنین و مطالعه کنین، تو این جزوه تستهای بسیاری هم حل شده.
نکته-ی مهم: تعداد تست برای این درس محدود هستش، پس سعی کنین تست هارو خراب نکنین، یعنی قبل اینکه درس رو خونده باشین و خوب رو تست فکر کرده باشین به جواب تست مراجعه نکنین.
نظریه زبانها و ماشین‌: دو کتاب مرجع معروف برای این درس وجود داره‌، یکی کتاب آقای پیتر لینز و دیگر کتاب آقای سود کمپ هستش. به نظر شخصی من دوبار خوندن کتاب پیتر لینز بهتر از اینه که کتاب سود کمپ رو هم خونده باشین. اگه این کتاب رو با دقت خونده باشین، احتمالش خیلی خیلی کمه که تستی خارج از محدوده-ی این کتاب مطرح بشه. تمرین های این کتاب رو سعی کنین حل کنین، تمرین های این کتاب خیلی زیبا طراحی شدن که حتی شمارو از نیاز به کتاب تست هم بی نیاز میکنه. سعی کنین چند بار کل این کتاب رو با دقت مطالعه کنین و تمرینهارو انجام بدین(اگه حل المسائل برای این کتاب دارین، سعی کنین با مراجعه-ی سریع به جواب خلاقیت خودتون رو از بین نبرین و رو مسائل فکر کنین). من با خوندن این کتاب فقط از کتابهای تست، تستهارو حل میکردم و به جوابشون نگا میکردم و به ندرت پیش میومد که نکته-ای رو در کتابهای تست ببینم که در کتاب پیتر لینز نبود.
این کتاب رو آقایان آصفی و صراف زاده ترجمه کردن، درسته که ترجمه های کاملی نیستن ولی شما میتونین یکی از این دوتارو برا خرید انتخاب کنین و مطالعه کنین.
من تجربیات شخصی خودم رو براتون نوشتم، و لیست تمام کتابهایی رو که در بالا مشاهده میکنین، لیست کتابهایین که من مطالعه کردم، و ممکنه کتابهای بسیار خوبی بوده باشن که من ندیدمشون، به همین خاطر اگر قصد خرید کتابهارو دارین نظر چند نفر رو مطالعه کنین وبعد تصمیم به خرید کتاب بگیرین، چون در این صورت کتاب بهتری رو میتونین انتخاب کنین. امیدورارم مطالبی رو که نوشتم مورد استفادتون قرار بگیره و براتون مفید باشه.( برای سایر دروسی که اسمشون رو تو این لیست نمیبینین من احساس میکنم نمیتونم کتاب مناسب رو براتون معرفی کنم، به همین خاطر از نظر سایر دوستان استفاده کنین بهتره.)
با آرزوی موفقیت
کارنامشونو هم بزارین. ممنون
ببخشید در مورد کتاب های
استالسینگز سیستم عامل وهورویتز داده وCLRS برا طراحی الگوریتم منظورشون زبان اصلی بوده یا ترجمه؟
و اگه ترجمشون بده کدوم ترجمه ؟
مرسی
این فرد دوستمه فقط خواستم یه راهنمایی بشه واسه بچه های 91
کارنامه اش برا نرم افزار اینه
زبان‌: 23/33
ریاضی‌: 14/04
مشترک‌: 51/85
نرم‌: 81/67
معدل موثر‌: 17/62

رتبه نرم‌: 3

در مورد کتابا فقط بگم که کتاب ترجمه خونده و ترجمه های مشهور رو خونده. نه کلاس رفته نه کنکور آزمایشی داده فقط پارسال خونده بود امسالم از مهر شروع کرده بود الانم حقشه بره شریف پایه دروسشم خیلی خوب بود

مرسی
(19 خرداد 1390 10:01 ب.ظ)saeid_masoumi_88 نوشته شده توسط: [ -> ]کارنامه اش برا نرم افزار اینه
زبان‌: 23/33
ریاضی‌: 14/04
مشترک‌: 51/85
نرم‌: 81/67
معدل موثر‌: 17/62

رتبه نرم‌: 3

سپاس فراوان بابت این اطلاعات مفید و ارزشمند
ببخشید شما نمره‌ی ترازشون رو هم میدونید چند بوده؟
ممنون و تبریک فراوان
خواهش می شود. آره دروس تخصصیش رو واقعا می نوشید عین باقلوا. دی دی
نمره تراز نرم ‌: 8631
در مورد رفع اشکال در سایتم بگم که الان ایشون خودشونو آماده می کنن به درجه عالی سربازی نایل شن (خنده از نوع روده پری)

موفق باشین
ممنون بابت توضیحات کاملتون
سلام آقای معصومی
میشه از دوستتون سوال کنید که برنامهریزیش چی بوده؟ چطور درس خونده؟ چه روشی؟ چقدر به مراجع اهمیت داده؟ آیا لزومه که مراجع رو تهیه کرد یا منابع کنکوری کافیه؟

خواهش دارم ما کنکوری های 91 رو راهنمایی کنه
ممنون
(19 خرداد 1390 10:01 ب.ظ)saeid_masoumi_88 نوشته شده توسط: [ -> ]این فرد دوستمه فقط خواستم یه راهنمایی بشه واسه بچه های ۹۱
کارنامه اش برا نرم افزار اینه
زبان‌: ۲۳/۳۳
ریاضی‌: ۱۴/۰۴
مشترک‌: ۵۱/۸۵
نرم‌: ۸۱/۶۷
معدل موثر‌: ۱۷/۶۲

رتبه نرم‌: ۳

در مورد کتابا فقط بگم که کتاب ترجمه خونده و ترجمه های مشهور رو خونده. نه کلاس رفته نه کنکور آزمایشی داده فقط پارسال خونده بود امسالم از مهر شروع کرده بود الانم حقشه بره شریف پایه دروسشم خیلی خوب بود

مرسی

اگه میشه شماره داوطلبی شون رو پاک کنین و کارنامه شون رو بذارین ...

با تشکر
(19 خرداد 1390 10:01 ب.ظ)saeid_masoumi_88 نوشته شده توسط: [ -> ]این فرد دوستمه فقط خواستم یه راهنمایی بشه واسه بچه های ۹۱
کارنامه اش برا نرم افزار اینه
زبان‌: ۲۳/۳۳
ریاضی‌: ۱۴/۰۴
مشترک‌: ۵۱/۸۵
نرم‌: ۸۱/۶۷
معدل موثر‌: ۱۷/۶۲

رتبه نرم‌: ۳

در مورد کتابا فقط بگم که کتاب ترجمه خونده و ترجمه های مشهور رو خونده. نه کلاس رفته نه کنکور آزمایشی داده فقط پارسال خونده بود امسالم از مهر شروع کرده بود الانم حقشه بره شریف پایه دروسشم خیلی خوب بود

مرسی

با سپاس از شما
مطمئنید که اشتباه نمیکنید
مشترک 51
تخصصی 81
اونوفت رتبش یک نشده با این درصداHuh
البته ریاضی رو کم زده ولی خب با تخصصی به نظر باید جبران بشه
در ضمن اگه ایشون رتبه 3 نرم باشن 100 درصد رتبه یک الگوریتم هستن درسته؟
با سلام
من که کل درصداشو گذاشتم حتی با صدم درصد نوشتم. اما ببخشید من اجازه گذاشتن فایلشو ندارم. ایشون الان دارن خدمت سربازیشونو میگذرونن.

در ضمن رتبه الگوریتمشم همون 3 هستش. اونم فک کنم بخاطره ریاضی و معدل هستش وگرنه رتبه یک می شد.
(28 تير 1390 02:38 ق.ظ)saeid_masoumi_88 نوشته شده توسط: [ -> ]با سلام
من که کل درصداشو گذاشتم حتی با صدم درصد نوشتم. اما ببخشید من اجازه گذاشتن فایلشو ندارم. ایشون الان دارن خدمت سربازیشونو میگذرونن.

در ضمن رتبه الگوریتمشم همون ۳ هستش. اونم فک کنم بخاطره ریاضی و معدل هستش وگرنه رتبه یک می شد.

سلام. میشه رتبه هوش ایشون رو بنویسید؟
متشکرم
سلام. رتبه هوش 100
لینک مرجع