زمان کنونی: ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۰۷:۲۹ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

هرس آلفا بتا (بازی ها،جستجوهای خصمانه)

ارسال:
  

stonehenge پرسیده:

هرس آلفا بتا (بازی ها،جستجوهای خصمانه)

سلام دوستان. خسته نباشید. من در مورد هرس آلفا بتا مشکل داشتم. خیلی جاها رو بررسی کردم ولی ناقص بودن و نتونستم به درستی یادش بگیرم. اصلا نمی دونم باید از کجا شروع کرد و چجوری رفت جلو. توی انجمن هم دو تا تاپیک دیدم ولی بازم خیلی متوجه نشدم. ممنون میشم یا یه لینک خوب معرفی کنید یا یه توضیح کاملی ازش ارائه بدید. خیلی ممنونم ازتون. دوستان دیگه گفته بودند که باید درخت رو عمقی بررسی کنید ولی من خیلی متوجه نشدم. خیلی ممنون که کمک می کنید.
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۳
ارسال:
  

alirezaei پاسخ داده:

RE: هرس آلفا بتا.

سلام، اینا چیز هایی هست که در مورد هرس آلفا-بتا میدونستم ، امیدوارم بدردت بخورهSmile
یکم مقدمه:
یه سری روش های جستجو هست که شما هم با اون آشنایی مثل bfs, dfs, (* a و ... این روشا اصولا برای این استفاده میشن که از یک نقطه شروع ما رو به اهدافی برسونن یعنی فقط ما هستیم و اهدف، ولی یک نوع مسائل هستند که در اونها بحث رقابت وجود داره یعنی به طور همزمان فرد یا افرادی که رقیب هستند میخواهند به هدف برسند و اینجا چیزی که مهمه این هست که ما زودتر از رقیب به هدف برسیم، و مسیر رسیدن به هدف مهم نیست. پس روش های جستجوی قبلی که کارشون پیدا کردن کوتاه ترین مسیر در درخت جستجو بود کارساز نیستن ، و اصولا فضای حالت ما یه درخت هست بنام درخت بازی چون دو سطح داریم یکی برای رقیب و یکی برای خودمون که سطح ما بنام max خواهد بود و سطح رقیب بنام min یعنی داریم نوبتی بازی میکنیم .

وقتی بما یه درخت بازی یا همون minimax میدن با استفاده از روش minimax حرکت بعدی که ما رو زودتر از رقیب به هدف میرسونه رو پیدا میکنیم.
الان این درخت رو بما میدن
[تصویر:  402101_oqaf_minmax001.jpg]
خب اون پایین برگ ها هستند که هر کدوم عددی دارن، که اگه مسئله ما اونقدری بزرگ نباشه توانایی این رو داریم که درخت بازی رو تا سطح آخر رسم کنیم و این اعداد برگ ها برد و باخت و تساوی رو داره مشخص میکنه مثلا با سه عدد مشخص(۰و۱-و۱) ولی اگه مسئله پیچیده باشه ما درخت بازی رو نخواهیم توانست تا سطح آخر رسم کنیم و از یه جایی به بعد دیگه رسم درخت رو ادامه نمیدیم و گره های اون سطح رو به عنوان برگ تصور میکنیم و برای هر کدوم یه عدد در نظر میگیریم که نشون میده به طور تخمینی هر برگ چقدر تا هدف فاصله داره.مثل شکل زیر قاعده کلی الگوریتم min-max :اگر فرض کنیم ما گره max هستم همیشه عدد بزرگتر به نفع ماست و نشون میده با انتخاب گره ای که عدد بزرگتری داره به هدف نزدیک تر خواهیم شد و گره های min که علیه ما بازی میکنند همیشه سعی دارند تا کوچکترین عدد ها رو در نوبت خودشان انتخاب کنند تا ما دیرتر به هدف برسیم و خودشان زودتر.

برای حل ما از برگ ها شروع میکنیم و به سمت بالا(ریشه) میریم، یعنی با استفاده از عددی که برگ ها دارن برای پدرانشون مقداری رو تعیین میکنیم الان گره B که یک گره min هست(مثلث رو به پایین) از بین ۳ فرزندش مقداری رو انتخاب میکنه که از همه کمتره چون اینجوری خودش رو به هدف نزدیک تر میکنه و همزمان ما رو در نوبت بعدی از هدف تا جای ممکن دور میکنه. پس انتخاب B حتما ۳ هست. Cبه همین ترتیب از بین ۲و۴و۶ مقدار ۲ رو انتخاب میکنه و D نیز از بین ۲و۵و۱۴ مقدار ۲ رو انتخاب میکنه. B , C, D همه گره های min هستند که در سطح min قرار دارند . حالا نوبت سطح بالاتر یعنی سطح max است که در اینجا آخرین سطح است و ریشه در آن قرار دارد A باید در نوبت خودش بیشترین مقداری که ممکن است از فرزندانش انتخاب کند تا زودتر به هدف برسد پس از بین مقدارهای ۳و۲و۲ مقدار ۳ را انتخاب میکند . که نشون میده اگه ما کهmax هستیم بخوایم زودتر به هدف برسیم باید حرکت بعدیمون به سمت B باشه.
[تصویر:  402101_5lp4_minmax01.jpg]

خب برسیم به هرس آلفا - بتا ، این هرس طراحی شده برای اینکه در الگوریتم minmax که بالا دیدیم خیلی از گره هایی که بهشون نگاه میکنیم(بررسیشون میکنیم) تا بیشترین مقدار یا کمترین مقدار برای گره های max و min که پدرشون هستند رو بما بدن اصلا لازم نبوده دیده بشن و باید از روند جستجو خارج بشن یعنی همون هرس بشن. که با کاهش گره های بسط داده شده زمان رو هم کاهش دادیم و بهبودی برای الگوریتم minmax است در سطح گره های بسط داده شده(بررسی شده).

خب در شروع مثل قبل تنها گره هایی که مقدار دارن همون برگ ها هستند و باقی گره ها هنوز براشون عددی مشخص نشده و این مشخص نبودن یعنی از [tex]-\infty[/tex]تا [tex] \infty[/tex] میتونن مقداری داشته باشن.
[tex]\alpha[/tex] و [tex]\beta[/tex]هم مقادیری هستند که موقتا از فرزندان به پدران نسبت میدیم و از ۲ قاعده زیر برای هرس آلفا -بتا استفاده میکنیم:
۱-مقادیر آلفای گره های max هیچ وقت کاهش نمی یابند.
۲- مقادیر بتای گره های min هیچ وقت افزایش نمی یابند.

در شکل زیر گره A میدونه که صاحب عددی خواهد شد ولی چون فعلا مقدار دقیق اون مشخص نیست به اون [tex]\[-\infty, \infty\][/tex]رو نسبت میدیم همینطور به گره B .
میریم سراغ B اولین فرزندش مقدار ۳ رو داره پس مقدار B میتونه بین [tex]\[-\infty,3\][/tex] باشه، حالا B به امید دیدن عددی کوچکتراز ۳ به فرزند بعدی خود نگاه میکنه(چون B گره MIN هست و دنبال کوچکترین عدد از بین فرزندانش میگردد) اما نا امید میشه چون ۱۲ بزرگتر از ۳ هست وبرای B مناسب نیست و با همین امید به فرزند آخرش نگاه میکنه که باز هم نا امید میشه و درنهایت مقدار دقیق گره B عدد ۳خواهد بود. حالا یکی از ۳ فرزند A دارای مقدار مشخص شده و چون A گره MAX هست برای اون بازه [tex]\[3, \infty\][/tex]را در نظر میگیریم یعنی برای A فرزندانی مهم هستند که مقدارشون بتونه از ۳ بیشتر باشه. در ادامه میریم سراغ گره C ، اولین فرزند این گره مقدار ۲ را دارد پس C میتواند بین [tex]\[-\infty,2\][/tex]باشد. و حالا در ادامه C در بین فرزندانش میگردد تا اگر باشد مقداری کمتر از ۲ رو انتخاب کند ولی خود C فرزند گره A هست و گره A قرار است در ادامه از بین فرزندانش (B,C,D)اگر بشود مقداری بزرگتر از ۳ انتخاب کند و فعلا به ۳ رضایت داده پس با همین مقدار موقت که برای C مشخص شده (مقدار ۲)و شاید مقدار اصلی آن از همین مقدار هم کمتر باشد معلوم است که در آینده A اصلا به سمت C نخواهد آمد پس بررسی بقیه فرزندان C برای بدست آوردن مقدار دقیق برای C مهم نخواهند بود و هرس میشوند. حالا نوبت گره D هست اولین فرزند D مقدار ۱۴ رو داره که نشون میده مقدار D میتونه بین [tex]\[-\infty,14\][/tex] باشه در اینجا گره A به عنوان پدر D امیدوار میشه که مقدار D همین ۱۴ بمونه چون ۱۴ از ۳ که مقدار موقت A هست بزرگتره پس به D اجازه میدیم تا فرزند بعدی خودش رو هم نگاه کنه فرزند بعدی D مقدار ۵ رو به D میده یعنی الان D میتونه بین [tex]\[-\infty,5\][/tex]باشه خب در این صورت هم باز برای A جای امیدواری هست که بتونه از طریق D مقدار ۵ رو کسب کنه پس کار رو متوقف نمیکنیم و به D باز هم اجازه میدیم که فرزند بعدی خود را نگاه کند که در اینجا D مقدار ۲ را میبیند و چون از ۵ کمتر است آنرا انتخاب میکند و چون همه فرزندان D مشاهده شده مقدار دقیق ۲ به D داده میشود. و حالا نوبت A هست که از بین فرزندانش بزرگترین مقدار را انتخاب کند که برابر ۳ است.
توجه کن که اگر فرزند آخر D مثلا به جای ۲ مقدار ۱۰ رو داشت مقدار D همون ۵ میموند که چون از ۳ بزرگتر بود برای A مقدار ۵ رو در نظر میگرفتیم.

تا جایی که امید هست مقداری بیشتر از مقدار فعلی برای گره پدر که MAX هست بدست بیاد به فرزند اجازه میدیم که فرزندانش رو نگاه کنه و هر جا دیدیم که مقداری که الان پدر ( که MAX هست )داره از مقدار فرزندش بیشتر است دیگه به فرزندش اجازه نمیدیم به مشاهده فرزندانش ادامه دهد و از همون جا هرس میکنیم چون این پدر که MAX هست در ادامه هیچ وقت به سمت این فرزندش نخواهد آمد. در بالا A هیچ وقت به سمت C نمی آید .

برای گره پدر که MIN هست تا جایی که امید هست مقداری کمتر از مقدار فعلی برایش بدست آید به فرزند اجازه میدیم که فرزندانش رو نگاه کنه و هر جا دیدیم که مقداری که الان پدر( که MIN هست) داره از مقدار فرزندش کمتر است دیگه به فرزندش اجازه نمیدیم به مشاهده فرزندانش ادامه دهد و از همون جا هرس میکنیم چون این پدر که MIN هست در ادامه هیچ وقت به سمت این فرزندش نخواهد آمد.
[تصویر:  402101_j1sj_alpha-beta.jpg]
دو فرزند c هرس شدند.
+مراحل جستجو: آبی پررنگ
موفق باشی
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال:
  

stonehenge پاسخ داده:

RE: هرس آلفا بتا.

(۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۱۱ ب.ظ)alirezaei نوشته شده توسط:  سلام، اینا چیز هایی هست که در مورد هرس آلفا-بتا میدونستم ، امیدوارم بدردت بخورهSmile
یکم مقدمه:
یه سری روش های جستجو هست که شما هم با اون آشنایی مثل bfs, dfs, (* a و ... این روشا اصولا برای این استفاده میشن که از یک نقطه شروع ما رو به اهدافی برسونن یعنی فقط ما هستیم و اهدف، ولی یک نوع مسائل هستند که در اونها بحث رقابت وجود داره یعنی به طور همزمان فرد یا افرادی که رقیب هستند میخواهند به هدف برسند و اینجا چیزی که مهمه این هست که ما زودتر از رقیب به هدف برسیم، و مسیر رسیدن به هدف مهم نیست. پس روش های جستجوی قبلی که کارشون پیدا کردن کوتاه ترین مسیر در درخت جستجو بود کارساز نیستن ، و اصولا فضای حالت ما یه درخت هست بنام درخت بازی چون دو سطح داریم یکی برای رقیب و یکی برای خودمون که سطح ما بنام max خواهد بود و سطح رقیب بنام min یعنی داریم نوبتی بازی میکنیم .

وقتی بما یه درخت بازی یا همون minimax میدن با استفاده از روش minimax حرکت بعدی که ما رو زودتر از رقیب به هدف میرسونه رو پیدا میکنیم.
الان این درخت رو بما میدن
[تصویر:  402336_oqaf_minmax001.jpg]
خب اون پایین برگ ها هستند که هر کدوم عددی دارن، که اگه مسئله ما اونقدری بزرگ نباشه توانایی این رو داریم که درخت بازی رو تا سطح آخر رسم کنیم و این اعداد برگ ها برد و باخت و تساوی رو داره مشخص میکنه مثلا با سه عدد مشخص(۰و۱-و۱) ولی اگه مسئله پیچیده باشه ما درخت بازی رو نخواهیم توانست تا سطح آخر رسم کنیم و از یه جایی به بعد دیگه رسم درخت رو ادامه نمیدیم و گره های اون سطح رو به عنوان برگ تصور میکنیم و برای هر کدوم یه عدد در نظر میگیریم که نشون میده به طور تخمینی هر برگ چقدر تا هدف فاصله داره.مثل شکل زیر قاعده کلی الگوریتم min-max :اگر فرض کنیم ما گره max هستم همیشه عدد بزرگتر به نفع ماست و نشون میده با انتخاب گره ای که عدد بزرگتری داره به هدف نزدیک تر خواهیم شد و گره های min که علیه ما بازی میکنند همیشه سعی دارند تا کوچکترین عدد ها رو در نوبت خودشان انتخاب کنند تا ما دیرتر به هدف برسیم و خودشان زودتر.

برای حل ما از برگ ها شروع میکنیم و به سمت بالا(ریشه) میریم، یعنی با استفاده از عددی که برگ ها دارن برای پدرانشون مقداری رو تعیین میکنیم الان گره B که یک گره min هست(مثلث رو به پایین) از بین ۳ فرزندش مقداری رو انتخاب میکنه که از همه کمتره چون اینجوری خودش رو به هدف نزدیک تر میکنه و همزمان ما رو در نوبت بعدی از هدف تا جای ممکن دور میکنه. پس انتخاب B حتما ۳ هست. Cبه همین ترتیب از بین ۲و۴و۶ مقدار ۲ رو انتخاب میکنه و D نیز از بین ۲و۵و۱۴ مقدار ۲ رو انتخاب میکنه. B , C, D همه گره های min هستند که در سطح min قرار دارند . حالا نوبت سطح بالاتر یعنی سطح max است که در اینجا آخرین سطح است و ریشه در آن قرار دارد A باید در نوبت خودش بیشترین مقداری که ممکن است از فرزندانش انتخاب کند تا زودتر به هدف برسد پس از بین مقدارهای ۳و۲و۲ مقدار ۳ را انتخاب میکند . که نشون میده اگه ما کهmax هستیم بخوایم زودتر به هدف برسیم باید حرکت بعدیمون به سمت B باشه.
[تصویر:  402336_5lp4_minmax01.jpg]

خب برسیم به هرس آلفا - بتا ، این هرس طراحی شده برای اینکه در الگوریتم minmax که بالا دیدیم خیلی از گره هایی که بهشون نگاه میکنیم(بررسیشون میکنیم) تا بیشترین مقدار یا کمترین مقدار برای گره های max و min که پدرشون هستند رو بما بدن اصلا لازم نبوده دیده بشن و باید از روند جستجو خارج بشن یعنی همون هرس بشن. که با کاهش گره های بسط داده شده زمان رو هم کاهش دادیم و بهبودی برای الگوریتم minmax است در سطح گره های بسط داده شده(بررسی شده).

خب در شروع مثل قبل تنها گره هایی که مقدار دارن همون برگ ها هستند و باقی گره ها هنوز براشون عددی مشخص نشده و این مشخص نبودن یعنی از [tex]-\infty[/tex]تا [tex] \infty[/tex] میتونن مقداری داشته باشن.
[tex]\alpha[/tex] و [tex]\beta[/tex]هم مقادیری هستند که موقتا از فرزندان به پدران نسبت میدیم و از ۲ قاعده زیر برای هرس آلفا -بتا استفاده میکنیم:
۱-مقادیر آلفای گره های max هیچ وقت کاهش نمی یابند.
۲- مقادیر بتای گره های min هیچ وقت افزایش نمی یابند.

در شکل زیر گره A میدونه که صاحب عددی خواهد شد ولی چون فعلا مقدار دقیق اون مشخص نیست به اون [tex]\[-\infty, \infty\][/tex]رو نسبت میدیم همینطور به گره B .
میریم سراغ B اولین فرزندش مقدار ۳ رو داره پس مقدار B میتونه بین [tex]\[-\infty,3\][/tex] باشه، حالا B به امید دیدن عددی کوچکتراز ۳ به فرزند بعدی خود نگاه میکنه(چون B گره MIN هست و دنبال کوچکترین عدد از بین فرزندانش میگردد) اما نا امید میشه چون ۱۲ بزرگتر از ۳ هست وبرای B مناسب نیست و با همین امید به فرزند آخرش نگاه میکنه که باز هم نا امید میشه و درنهایت مقدار دقیق گره B عدد ۳خواهد بود. حالا یکی از ۳ فرزند A دارای مقدار مشخص شده و چون A گره MAX هست برای اون بازه [tex]\[3, \infty\][/tex]را در نظر میگیریم یعنی برای A فرزندانی مهم هستند که مقدارشون بتونه از ۳ بیشتر باشه. در ادامه میریم سراغ گره C ، اولین فرزند این گره مقدار ۲ را دارد پس C میتواند بین [tex]\[-\infty,2\][/tex]باشد. و حالا در ادامه C در بین فرزندانش میگردد تا اگر باشد مقداری کمتر از ۲ رو انتخاب کند ولی خود C فرزند گره A هست و گره A قرار است در ادامه از بین فرزندانش (B,C,D)اگر بشود مقداری بزرگتر از ۳ انتخاب کند و فعلا به ۳ رضایت داده پس با همین مقدار موقت که برای C مشخص شده (مقدار ۲)و شاید مقدار اصلی آن از همین مقدار هم کمتر باشد معلوم است که در آینده A اصلا به سمت C نخواهد آمد پس بررسی بقیه فرزندان C برای بدست آوردن مقدار دقیق برای C مهم نخواهند بود و هرس میشوند. حالا نوبت گره D هست اولین فرزند D مقدار ۱۴ رو داره که نشون میده مقدار D میتونه بین [tex]\[-\infty,14\][/tex] باشه در اینجا گره A به عنوان پدر D امیدوار میشه که مقدار D همین ۱۴ بمونه چون ۱۴ از ۳ که مقدار موقت A هست بزرگتره پس به D اجازه میدیم تا فرزند بعدی خودش رو هم نگاه کنه فرزند بعدی D مقدار ۵ رو به D میده یعنی الان D میتونه بین [tex]\[-\infty,5\][/tex]باشه خب در این صورت هم باز برای A جای امیدواری هست که بتونه از طریق D مقدار ۵ رو کسب کنه پس کار رو متوقف نمیکنیم و به D باز هم اجازه میدیم که فرزند بعدی خود را نگاه کند که در اینجا D مقدار ۲ را میبیند و چون از ۵ کمتر است آنرا انتخاب میکند و چون همه فرزندان D مشاهده شده مقدار دقیق ۲ به D داده میشود. و حالا نوبت A هست که از بین فرزندانش بزرگترین مقدار را انتخاب کند که برابر ۳ است.
توجه کن که اگر فرزند آخر D مثلا به جای ۲ مقدار ۱۰ رو داشت مقدار D همون ۵ میموند که چون از ۳ بزرگتر بود برای A مقدار ۵ رو در نظر میگرفتیم.

تا جایی که امید هست مقداری بیشتر از مقدار فعلی برای گره پدر که MAX هست بدست بیاد به فرزند اجازه میدیم که فرزندانش رو نگاه کنه و هر جا دیدیم که مقداری که الان پدر ( که MAX هست )داره از مقدار فرزندش بیشتر است دیگه به فرزندش اجازه نمیدیم به مشاهده فرزندانش ادامه دهد و از همون جا هرس میکنیم چون این پدر که MAX هست در ادامه هیچ وقت به سمت این فرزندش نخواهد آمد. در بالا A هیچ وقت به سمت C نمی آید .

برای گره پدر که MIN هست تا جایی که امید هست مقداری کمتر از مقدار فعلی برایش بدست آید به فرزند اجازه میدیم که فرزندانش رو نگاه کنه و هر جا دیدیم که مقداری که الان پدر( که MIN هست) داره از مقدار فرزندش کمتر است دیگه به فرزندش اجازه نمیدیم به مشاهده فرزندانش ادامه دهد و از همون جا هرس میکنیم چون این پدر که MIN هست در ادامه هیچ وقت به سمت این فرزندش نخواهد آمد.
[تصویر:  402336_j1sj_alpha-beta.jpg]
دو فرزند c هرس شدند.
+مراحل جستجو: آبی پررنگ
موفق باشی

دوست عزیز من خیلی ممنونم از پاسخگوییت. ان شاالله موفق و سربلند و پیروز باشی.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال:
  

alirezaei پاسخ داده:

RE: هرس آلفا بتا.

خواهش میکنم، شاد باشیSmile
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال:
  

naghmeh70 پاسخ داده:

RE: هرس آلفا بتا.

(۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۱۱ ب.ظ)alirezaei نوشته شده توسط:  سلام، اینا چیز هایی هست که در مورد هرس آلفا-بتا میدونستم ، امیدوارم بدردت بخورهSmile
یکم مقدمه:
یه سری روش های جستجو هست که شما هم با اون آشنایی مثل bfs, dfs, (* a و ... این روشا اصولا برای این استفاده میشن که از یک نقطه شروع ما رو به اهدافی برسونن یعنی فقط ما هستیم و اهدف، ولی یک نوع مسائل هستند که در اونها بحث رقابت وجود داره یعنی به طور همزمان فرد یا افرادی که رقیب هستند میخواهند به هدف برسند و اینجا چیزی که مهمه این هست که ما زودتر از رقیب به هدف برسیم، و مسیر رسیدن به هدف مهم نیست. پس روش های جستجوی قبلی که کارشون پیدا کردن کوتاه ترین مسیر در درخت جستجو بود کارساز نیستن ، و اصولا فضای حالت ما یه درخت هست بنام درخت بازی چون دو سطح داریم یکی برای رقیب و یکی برای خودمون که سطح ما بنام max خواهد بود و سطح رقیب بنام min یعنی داریم نوبتی بازی میکنیم .

وقتی بما یه درخت بازی یا همون minimax میدن با استفاده از روش minimax حرکت بعدی که ما رو زودتر از رقیب به هدف میرسونه رو پیدا میکنیم.
الان این درخت رو بما میدن
[تصویر:  402101_oqaf_minmax001.jpg]
خب اون پایین برگ ها هستند که هر کدوم عددی دارن، که اگه مسئله ما اونقدری بزرگ نباشه توانایی این رو داریم که درخت بازی رو تا سطح آخر رسم کنیم و این اعداد برگ ها برد و باخت و تساوی رو داره مشخص میکنه مثلا با سه عدد مشخص(۰و۱-و۱) ولی اگه مسئله پیچیده باشه ما درخت بازی رو نخواهیم توانست تا سطح آخر رسم کنیم و از یه جایی به بعد دیگه رسم درخت رو ادامه نمیدیم و گره های اون سطح رو به عنوان برگ تصور میکنیم و برای هر کدوم یه عدد در نظر میگیریم که نشون میده به طور تخمینی هر برگ چقدر تا هدف فاصله داره.مثل شکل زیر قاعده کلی الگوریتم min-max :اگر فرض کنیم ما گره max هستم همیشه عدد بزرگتر به نفع ماست و نشون میده با انتخاب گره ای که عدد بزرگتری داره به هدف نزدیک تر خواهیم شد و گره های min که علیه ما بازی میکنند همیشه سعی دارند تا کوچکترین عدد ها رو در نوبت خودشان انتخاب کنند تا ما دیرتر به هدف برسیم و خودشان زودتر.

برای حل ما از برگ ها شروع میکنیم و به سمت بالا(ریشه) میریم، یعنی با استفاده از عددی که برگ ها دارن برای پدرانشون مقداری رو تعیین میکنیم الان گره B که یک گره min هست(مثلث رو به پایین) از بین ۳ فرزندش مقداری رو انتخاب میکنه که از همه کمتره چون اینجوری خودش رو به هدف نزدیک تر میکنه و همزمان ما رو در نوبت بعدی از هدف تا جای ممکن دور میکنه. پس انتخاب B حتما ۳ هست. Cبه همین ترتیب از بین ۲و۴و۶ مقدار ۲ رو انتخاب میکنه و D نیز از بین ۲و۵و۱۴ مقدار ۲ رو انتخاب میکنه. B , C, D همه گره های min هستند که در سطح min قرار دارند . حالا نوبت سطح بالاتر یعنی سطح max است که در اینجا آخرین سطح است و ریشه در آن قرار دارد A باید در نوبت خودش بیشترین مقداری که ممکن است از فرزندانش انتخاب کند تا زودتر به هدف برسد پس از بین مقدارهای ۳و۲و۲ مقدار ۳ را انتخاب میکند . که نشون میده اگه ما کهmax هستیم بخوایم زودتر به هدف برسیم باید حرکت بعدیمون به سمت B باشه.
[تصویر:  402101_5lp4_minmax01.jpg]

خب برسیم به هرس آلفا - بتا ، این هرس طراحی شده برای اینکه در الگوریتم minmax که بالا دیدیم خیلی از گره هایی که بهشون نگاه میکنیم(بررسیشون میکنیم) تا بیشترین مقدار یا کمترین مقدار برای گره های max و min که پدرشون هستند رو بما بدن اصلا لازم نبوده دیده بشن و باید از روند جستجو خارج بشن یعنی همون هرس بشن. که با کاهش گره های بسط داده شده زمان رو هم کاهش دادیم و بهبودی برای الگوریتم minmax است در سطح گره های بسط داده شده(بررسی شده).

خب در شروع مثل قبل تنها گره هایی که مقدار دارن همون برگ ها هستند و باقی گره ها هنوز براشون عددی مشخص نشده و این مشخص نبودن یعنی از [tex]-\infty[/tex]تا [tex] \infty[/tex] میتونن مقداری داشته باشن.
[tex]\alpha[/tex] و [tex]\beta[/tex]هم مقادیری هستند که موقتا از فرزندان به پدران نسبت میدیم و از ۲ قاعده زیر برای هرس آلفا -بتا استفاده میکنیم:
۱-مقادیر آلفای گره های max هیچ وقت کاهش نمی یابند.
۲- مقادیر بتای گره های min هیچ وقت افزایش نمی یابند.

در شکل زیر گره A میدونه که صاحب عددی خواهد شد ولی چون فعلا مقدار دقیق اون مشخص نیست به اون [tex]\[-\infty, \infty\][/tex]رو نسبت میدیم همینطور به گره B .
میریم سراغ B اولین فرزندش مقدار ۳ رو داره پس مقدار B میتونه بین [tex]\[-\infty,3\][/tex] باشه، حالا B به امید دیدن عددی کوچکتراز ۳ به فرزند بعدی خود نگاه میکنه(چون B گره MIN هست و دنبال کوچکترین عدد از بین فرزندانش میگردد) اما نا امید میشه چون ۱۲ بزرگتر از ۳ هست وبرای B مناسب نیست و با همین امید به فرزند آخرش نگاه میکنه که باز هم نا امید میشه و درنهایت مقدار دقیق گره B عدد ۳خواهد بود. حالا یکی از ۳ فرزند A دارای مقدار مشخص شده و چون A گره MAX هست برای اون بازه [tex]\[3, \infty\][/tex]را در نظر میگیریم یعنی برای A فرزندانی مهم هستند که مقدارشون بتونه از ۳ بیشتر باشه. در ادامه میریم سراغ گره C ، اولین فرزند این گره مقدار ۲ را دارد پس C میتواند بین [tex]\[-\infty,2\][/tex]باشد. و حالا در ادامه C در بین فرزندانش میگردد تا اگر باشد مقداری کمتر از ۲ رو انتخاب کند ولی خود C فرزند گره A هست و گره A قرار است در ادامه از بین فرزندانش (B,C,D)اگر بشود مقداری بزرگتر از ۳ انتخاب کند و فعلا به ۳ رضایت داده پس با همین مقدار موقت که برای C مشخص شده (مقدار ۲)و شاید مقدار اصلی آن از همین مقدار هم کمتر باشد معلوم است که در آینده A اصلا به سمت C نخواهد آمد پس بررسی بقیه فرزندان C برای بدست آوردن مقدار دقیق برای C مهم نخواهند بود و هرس میشوند. حالا نوبت گره D هست اولین فرزند D مقدار ۱۴ رو داره که نشون میده مقدار D میتونه بین [tex]\[-\infty,14\][/tex] باشه در اینجا گره A به عنوان پدر D امیدوار میشه که مقدار D همین ۱۴ بمونه چون ۱۴ از ۳ که مقدار موقت A هست بزرگتره پس به D اجازه میدیم تا فرزند بعدی خودش رو هم نگاه کنه فرزند بعدی D مقدار ۵ رو به D میده یعنی الان D میتونه بین [tex]\[-\infty,5\][/tex]باشه خب در این صورت هم باز برای A جای امیدواری هست که بتونه از طریق D مقدار ۵ رو کسب کنه پس کار رو متوقف نمیکنیم و به D باز هم اجازه میدیم که فرزند بعدی خود را نگاه کند که در اینجا D مقدار ۲ را میبیند و چون از ۵ کمتر است آنرا انتخاب میکند و چون همه فرزندان D مشاهده شده مقدار دقیق ۲ به D داده میشود. و حالا نوبت A هست که از بین فرزندانش بزرگترین مقدار را انتخاب کند که برابر ۳ است.
توجه کن که اگر فرزند آخر D مثلا به جای ۲ مقدار ۱۰ رو داشت مقدار D همون ۵ میموند که چون از ۳ بزرگتر بود برای A مقدار ۵ رو در نظر میگرفتیم.

تا جایی که امید هست مقداری بیشتر از مقدار فعلی برای گره پدر که MAX هست بدست بیاد به فرزند اجازه میدیم که فرزندانش رو نگاه کنه و هر جا دیدیم که مقداری که الان پدر ( که MAX هست )داره از مقدار فرزندش بیشتر است دیگه به فرزندش اجازه نمیدیم به مشاهده فرزندانش ادامه دهد و از همون جا هرس میکنیم چون این پدر که MAX هست در ادامه هیچ وقت به سمت این فرزندش نخواهد آمد. در بالا A هیچ وقت به سمت C نمی آید .

برای گره پدر که MIN هست تا جایی که امید هست مقداری کمتر از مقدار فعلی برایش بدست آید به فرزند اجازه میدیم که فرزندانش رو نگاه کنه و هر جا دیدیم که مقداری که الان پدر( که MIN هست) داره از مقدار فرزندش کمتر است دیگه به فرزندش اجازه نمیدیم به مشاهده فرزندانش ادامه دهد و از همون جا هرس میکنیم چون این پدر که MIN هست در ادامه هیچ وقت به سمت این فرزندش نخواهد آمد.
[تصویر:  402101_j1sj_alpha-beta.jpg]
دو فرزند c هرس شدند.
+مراحل جستجو: آبی پررنگ
موفق باشی
خیلی ممنون مشکل بنده هم حل شد .. موفق باشید
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مبحث جستجوهای محلی Elham_tm ۷ ۳,۹۷۰ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ۰۵:۴۳ ب.ظ
آخرین ارسال: KB2000
  گرایش طراحی بازی های رایانه ای bahman2000 ۲ ۲,۴۶۲ ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ ۰۱:۱۵ ب.ظ
آخرین ارسال: WILL
  سوالات متداول در مورد کنسول های بازی پلی استیشن و ایکس باکس و لوازم جانبی ahmin ۰ ۲,۱۵۸ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۵۲ ق.ظ
آخرین ارسال: ahmin
  آزمون هشتم مدرسان - هرس آلفا بتا ali.majed.ha ۳ ۲,۹۰۵ ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ۰۷:۵۶ ق.ظ
آخرین ارسال: ali.majed.ha
  هرس الفابتاحاوی عنصرشانس mzha ۶ ۲,۹۶۲ ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ ۰۵:۵۷ ب.ظ
آخرین ارسال: mzha
  حذف نشدن شاخه ای در هرس آلفا بتا Hopegod ۶ ۳,۰۹۰ ۲۱ دى ۱۳۹۵ ۰۵:۳۹ ب.ظ
آخرین ارسال: Hopegod
  سوال هرس آلفا بتا آیتی ۹۵ Mohtava ۴ ۴,۰۸۶ ۱۹ دى ۱۳۹۵ ۱۰:۴۲ ب.ظ
آخرین ارسال: Mohtava
  سوال در مورد الگوریتم هرس آلفا بتا Hopegod ۲ ۳,۵۲۰ ۱۹ دى ۱۳۹۵ ۱۰:۱۸ ب.ظ
آخرین ارسال: Hopegod
  نظریه بازی ها تولد آفتاب ۸ ۴,۸۰۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ۱۲:۵۷ ق.ظ
آخرین ارسال: تولد آفتاب
  دانلود آموزش تصویری کلاس درس نظریه بازی ها دانشگاه فردوسی jazana ۰ ۱,۴۴۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۵ ۰۹:۳۵ ب.ظ
آخرین ارسال: jazana

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close