تالار گفتمان مانشت

نسخه‌ی کامل: تست 1 - منطقی - دکتری91
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام دوستان.لطف کنید در مورد حل تست زیر راهنمایی کنید.وجود مقاومت چه تاثیری روی مدار و در نهایت نتیجه دارد؟
در مورد روش حلش راهنمایی کنید.ممنون

[تصویر:  334308_ripi0qcz8bsyctn3qv1r.jpg]
گیت های Open Collector ، به ازای خروجی صفر مثل گیت های عادی عمل میکنن اما به ازای خروجی 1، در حالت قطع یا امپدانس بالا قرار میگیرن. وجود مقاومت در اینجا باعث تغییر حالت امپدانس بالا، به منطق یک میشود. (pull-up)
حالتهایی که باعث میشن خروجی 1 بشه:
- e برابر با یک باشد
- هر 2 تا NAND خروجی High Z داشته باشند
در نتیجه گزینه 2 درسته
(19 بهمن 1393 02:03 ق.ظ)The BesT نوشته شده توسط: [ -> ]سلام دوستان.لطف کنید در مورد حل تست زیر راهنمایی کنید.وجود مقاومت چه تاثیری روی مدار و در نهایت نتیجه دارد؟
در مورد روش حلش راهنمایی کنید.ممنون

چون خروجی گیت های Open-Collector (همان O.C.) به این صورت است که خروجی های صفر، را همان صفر می دهند ولی خروجی یک را Z (امپدانس بالا یا به عبارت ساده تر قطع) می دهند و برای اینکه خروجی درست بدهند، به خروجی شان را با یک مقاومت به Vdd وصل کنیم.
- روش حل: با استفاده از قانون شانون روی حالات بعضی ورودی های گیت ها، خروجی را بدست آورید. مثلاً روی e
اگر e=0 باشد f1=~(ab).~(cd) خواهد شد / اگر e=1 باشد چون خروجی بافر یک تولید می کند و خروجی گیت های Open-Collector می توانند صفر تولید کنند، بنابراین به ازای بعضی از ورودی های Confilct خواهیم داشت و این امر باعث می شود این ورودی ها غیرمجاز باشند و منجر به خروجی don't care خواهند شد و که با در یک در نظر گرفتن همه don't careها، به عنوان خروجی f2=1 خواهیم داشت (توجه کنید که با وجود این خروجی های don't care در حالت e=1، بنابراین ساده سازی یکتا نخواهد بود و الزاماً ساده ترین پاسخ نخواهد بود، باید به گزینه ها نگاه کنیم). بنابراین با استفاده از قانون شانون عبارت بدست آمده برای خروجی f=f1.~e+e.f2=~(ab).~(cd).~e+e.1=~(ab).~(cd)+e خواهد بود.
گزینه 2 صحیح می باشد.



(19 بهمن 1393 02:47 ق.ظ)faza نوشته شده توسط: [ -> ]گیت های Open Collector ، به ازای خروجی صفر مثل گیت های عادی عمل میکنن اما به ازای خروجی ۱، در حالت قطع یا امپدانس بالا قرار میگیرن. وجود مقاومت در اینجا باعث تغییر حالت امپدانس بالا، به منطق یک میشود. (pull-up)
حالتهایی که باعث میشن خروجی ۱ بشه:
- e برابر با یک باشد
- هر ۲ تا NAND خروجی High Z داشته باشند
در نتیجه گزینه ۲ درسته

جواب گزینه 2 می شود ولی راه حلتان که متاسفانه بعضی کتاب های کنکور هم همینطور حل می کنند کامل و جالب نیست. ممکن است بعضی از ورودی ها هم منجر به خروجی don't care شوند. بهتر است راه حل کامل و درست را بروید. به راحتی می توان مثالی زد که روش گفته شده غلط است.
(19 بهمن 1393 12:15 ب.ظ)Farzamm نوشته شده توسط: [ -> ]جواب گزینه ۲ می شود ولی راه حلتان که متاسفانه بعضی کتاب های کنکور هم همینطور حل می کنند کامل و جالب نیست.
بله فرمایش شما کاملا درسته، ولی من راه حل تستی رو عرض کرده بودم. قطعا اگر گزینه هایی وجود داشت که کار رو سخت تر میکرد، باید حالتهای بیشتری رو بررسی میکردم.
لینک مرجع